Hot!

10 Tempat Terbaik untuk Melakukan Bisnis Anda

Singapura masih di peringat pertama sebagai negata tempat berbisnis terbaik di dunia. 

BIZREVIEW-Anda sedang mencari tempat berbisnis terbaik di dunia ini? Berikut ini adalah 10 tempat yang kami rekomendasikan untuk anda, berdasarkan laporan tahunan 'Doing Business' Bank Dunia, yang dirilis akhir tahun lalu, tapi masih relevan sampai sekarang.

Menurut lembaga tersebut, dari pemeringkatan 189 negara yang dianggap sebagai tempat terbaik di dunia untuk menjalankan bisnis. Ada 10 tempat yang dianggap paling baik untuk melakukan bisnis di dunia ini.  Pemeringkatan ini dilakukan berdasarkan kriteria seberapa mudah atau sulit untuk memulai dan menjalankan bisnis lokal yang ada.

Sebagaimana dilansir AFP, Selasa (29/10) tahun lalu, survei daya saing tahunan Bank Dunia  menyebutkan  bahwa Singapura dan Hong Kong masih  berada pada top peringkat  dalam jajaran sepuluh tempat terbaik di dunia untuk menjalankan bisnis.

Mengapa Singapuran di poisisi teratas tempat terbaik untuk bisnis?
Antara lain karena Singapura merupakan pusat entrepot (tempat penyaluran barang) dan pusat keuangan di Asia Tenggara. Karena itu Singapura menempati peringkat tertas dalam survey selama 8 tahun berturut-turut, sedangkan Malaysia masuk dalam peringkat 10 besar adalah Malaysia.

'Doing Business 2014'  melaporkan bahwa banyak negara mempermudah orang untuk memulai dan menjalankan bisnis lokal mereka. Dikatakan juga bahwa egara-negara berpenghasilan rendah bergerak lebih cepat daripada negara yang lebih besar. Namun di sejumlah kawasan, telah banyak kemajuan dalam upaya menghapus beberapa hambatan birokratis untuk kegiatan sektor swasta.

Ohya, pemeringkatan ini fokus pada apa yang usaha kecil atau menengah, dibandingkan bagaimana raksasa multinasional akan berjalan dalam lingkungan yang sama.

Data ini dihimpun berdasarkan hasil survei pada lebih dari 10 ribu professional.  Mayoritas adalah mereka yang secara rutin membantu mengelola atau memberi saran tentang masalah hukum dan peraturan di negara yang disurvey.

Negara-negara itu diskor (disusun) dalam berbagai masalah, mulai dari prosedur dan berapa hari yang dibutuhkan untuk  memulai bisnis, hingga lamanya waktu untuk memasang daya listrik, kemudahan kredit hingga biaya ekspor-impor.

Rawanda maju pesat
Dari semua negara yang diperingkatkan itu, laporan tahunan Bank Dunia memuji negara-negara yang paling mengalami kemajuan cukup pesat selama lima tahun terakhir.  Negara-negara yang mendapat pujian tersebut antara lain  Rwanda (peringkat 32), Rusia (92), Ukraina (112) dan Filipina (108). Ini karena  Rusia dan Rwanda melompat 20 tingkat dari tahun lalu, Ukaina melompat 25 tingkat dan Filipina berhasil melompat 30 tingkat.

Inilah 10 negara  tempat terbaik untuk menjalankan bisnis anda:

Singapura
Hong Kong
 Selandia baru
Amerika Serikat
Denmark

Malaysia

Korea Selatan

Georgia

Norwegia

 Inggris Raya

1 comments:

  1. Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya adalah Puan Kim Wani, sila, saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warga Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan peminjam pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

     Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan Pengarah sebuah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

    Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pindahan kredit, disebabkan oleh fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com) untuk pinjaman anda

    Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

    BalasHapus